LitteratiPlastic PeukMeukPhilip MorrisTabakneeMedia

Deze week publiceerde nieuws- en opiniesite Joop (BNNVARA) een artikel gebaseerd op een blog van longarts Wanda de Kanter (TabakNee) over vermeende samenwerking tussen Plastic PeukMeuk en Philip Morris International. Een sensationeel artikel gebaseerd op een aanname en een pertinente onwaarheid.

 

Lees het artikel hier: https://bit.ly/3lRLPOp
Gister sprak Karl, campagneleider van het Plastic Peuken Collectief (PPC), al uitgebreid met Wanda. Graag grijpen we deze gelegenheid aan om onze doelen nog eens te verduidelijken.

 

Het PPC streeft naar een verbod op de plastic sigarettenfilter. Hoewel wij erkennen dat roken een slechte invloed op de gezondheid van de mens heeft, richten wij ons enkel op milieuvervuiling door plastic sigarettenfilters. Het argument dat de plastic filter geen bewezen gezondheidsvoordelen heeft, integendeel zelfs, gebruiken wij in onze campagne. Wanda strijdt al jaren tegen nicotineverslaving en de tabaksindustrie en heeft een schat aan waardevolle, wetenschappelijke informatie over de filter verzameld.
Naast lobbyen en het verbinden van partijen, organiseren we sinds 2019 jaarlijks een peuken cleanup. Dit noemen wij sinds 2020 ‘Plastic PeukMeuk’. Het inmiddels landelijke event zet onze campagne kracht bij. Op 5 juli van dit jaar gingen in 88 plaatsen honderden mensen de straten op om peuken te rapen. Een deel van de peuken werd geregistreerd in de zwerfafval-app Litterati.

 

 

Waarom organiseren wij Plastic PeukMeuk?
Het event draagt op een aantal manieren bij aan het behalen van ons einddoel:
– Creëren van maatschappelijk draagvlak voor een verbod op de plastic sigarettenfilter
– Community building
– Opvoeren van de druk op de overheid
Hiertoe generen we lokale, regionale en landelijke media aandacht èn verzamelen we data over de omvang van het peuken probleem.

 

‘Onderzoeksjournalistiek’ van Joop?
Het artikel op Joop claimt: ‘’Voor de jaarlijkse actie Plastic PeukMeuk werd met steun van Philip Morris een app ontwikkeld’’. Dit lijkt de schrijver van het artikel te concluderen naar aanleiding van de blog van Wanda. Ook is in het artikel te lezen: “Handig voor Philip Morris dat zo precies weet waar de meeste rokers zich bevinden“. Volgens TabakNee kan Philip Morris data uit de app gebruiken voor commerciële doeleinden: waar bevinden zich de beste verkooppunten?

 

1) Het Plastic Peuken Collectief (dus Plastic PeukMeuk) heeft geen app ontwikkeld
2) De zwerfafval-app Litterati is ontwikkeld met behulp van overheidssubsidies
3) Dat Philip Morris de data uit de app kan gebruiken voor commerciële doeleinden is voorlopig een aanname. Mocht de aanname blijken te kloppen, zullen we dat uiteraard zeer serieus
nemen als Plastic Peuken Collectief.

 

Kortom, een sensationeel artikel gebaseerd op een aanname en een pertinente onwaarheid.

 

Graag nodigen wij de journalist achter het stuk of bij ons bekende collega’s Daniel Gulpers, Rowdy de Leeuw of Wijnanda Duits, uit om met ons in gesprek te gaan om een correct beeld van onze lobby te schetsen en het doel van het PPC te leren begrijpen.

 

In juli nog deelde Vroege Vogels (ook van BNNVARA) het persbericht over Plastic PeukMeuk 2021 met daarin de oproep aan de overheid om nu echt eens over een verbod op plastic sigarettenfilters na te denken: https://bit.ly/3GwCF1o

 

In de tussentijd gaat het Plastic Peuken Collectief verder in gesprek met Wanda over samen optrekken en juiste informatievoorziening. In januari neemt Karl samen met Wanda deel aan de allereerste podcast van TabakNee om de missie en strategie van het Plastic Peuken Collectief duidelijk te maken.

 

Wil je naar aanleiding van dit artikel meer weten over Litterati? Stuur ons even een berichtje via Linkedin, Instagram of Facebook.